Gabonák, nem csak köretnek

Mindig fejtörést okoz, hogy a megszokott köretektől kicsit is eltérjünk, ne mindig csak a krumpli, rizs legyen porondon, így készítettem egy válogatást a változatossághoz, ami megmutatja, hogy a gabonáknak és álgabonáknak ezer meg ezer arca van. 🙂

Zab, zabpehely

(6 hónapos kortól, glutén bevezetése után)

A már elsők közt adható zab B-vitamin mellett E-vitaminban is gazdag, no meg vas, kálium kalcium, foszfor és magnézium is található benne, fehérjetartalma pedig nagyon magas. Lotti is szereti, így nagyon sokszor Nálunk ez a reggeli/tízórai. Bababarát és Anyabarát (turbósabb verzióban) kása formájában. Liszt formában pedig egy nagyszerű alapanyaga a palacsintáknak, kekszeknek, süteményeknek. Habarásnak szintén szeretem használni, hisz egy lágy állagot tudok vele elérni. Még tovább fokozva… a krémességet és még nagyobb finomságot pedig a zabtejjel érem el. Nagyon egyszerű elkészíteni, másfélszeres mennyiségű forró vízzel felengedjük vagy 3-4 perc alatt készre főzzük az aktuális gyümölccsel.

Köles

(7 hónapos kórtól)

CSAK csecsemőknek gyártott termékekben! Pl. Dm Bio Köles Gabonapép, mely főzést nem igényel. Felnőtteknek egy igazán tápláló és szuper energiaforrás, gluténmentes gabona, kifejezetten lúgosító hatású.  Az egyetlen gabona, amelyik teljes értékű fehérjéket tartalmaz és nagy mennyiségű B-vitaminnal látja el szervezetünket. Süteményeknek is egy nagyszerű alapja, fahéjjal is jól harmonizál. Kiváló saláták és húsok mellé, hisz az elkészítési ideje 10-15 perc, háromszoros forró vízzel felengedve kis lángon főzzük.

Árpa, gersli

(8-9 hónapos kortól)

Nagyon laktató, az egyik legmagasabb vitamin- és ásványianyag-tartalmú gabonaféle: A-, B1-, B2-, B6-, E- vitamint, de rezet, cinket és vasat tartalmaz. Szoktam belőle készíteni köretet, sült húsok mellé magában, vagy vegyes zöldséggel. Azonban egy finom gyümölcsös uzsonna is kerülhet a pocakba a gerslivel. Hisz ugyanúgy mit a búzadaranának, semleges az íze, párosítható édes és sós ételekhez egyaránt, az egész családnak. Háromszoros mennyiségű forró vízzel leöntve 30-40 percig fedő alatt főzve egy pergős állagot kapunk.

Hajdina

(10 hónapos kortól)

CSAK csecsemőknek gyártott termékekben! Gluténmentes álgabona. Felnőtteknél tisztítja és erősíti a beleket, hatékonyan javítja a krónikus hasmenést. Az összes B-vitamint tartalmazza, valamint E-vitamint. Az antioxidánsok mellett jelentős a P-vitamin (rutin) tartalma. Cukortartalma kétszer annyi idő alatt szívódik fel a bélrendszerből, ezért cukorbetegeknek kiváló vitamin forrás. Liszt formájában gluténmentes süteményekhez keverve tápláló, saláta alapként egy kiváló fehérje forrás. Elkészítése nagyon gyors és egyszerű, kétszeres mennyiségű vízben puhára főzzük, kb 10 percig.

Bulgur

(10 hónapos kortól)

Tört búza, melynek a gyulladáscsökkentő hatása van. Kalóriatartalma is viszonylag alacsony, gazdag fehérjében és nagyon magas a rosttartalma, ezenkívül magnézium tartalma is igen magas. Sokféleképpen használható, variálható, különleges ízkombinációkat is ki lehet próbálni, akár a naranccsal is vagy sós köretként egyaránt. Kétszeres mennyiségű vízben, 15 perc alatt puhára főzzük.

Kuszkusz

(10 hónapos kortól)

Vizezett búdara, amit kevés sóval és olajjal összedolgoznak, majd gőzölés után összemorzsolják. Fehérjében nagyon gazdag, vitamintartalma nem jelentős, ásványi anyagok tekintetében azonban mindenképpen megemlítendő a magas mangántartalom. Szintén nagyon egyszerű elkészíteni, másfélszeres mennyiségű forró vízzel felengedjük vagy 5 perc alatt készre főzzük, ezután már kanalazható is a pocakba.

Quinoa

(10 hónapos kortól)

Ez az álgabona a paraj és a cékla családjába sorolható növény. Rengeteg fontos ásványi anyagot (magnézium, kalcium, vas, kálium, foszfor, cink) tartalmaz és gazdag B1-, B2-, E-vitaminban és karotinban. Magas rosttartalommal rendelkezik, székrekedés ellen kiváló, cukorbetegeknek szintén egy jó alternatíva.

Amaránt

(12 hónapos kortól)

Gluténmentes álgabona. Rosttartalma javítja az emésztést, segíti a méreganyagok kiürítését. Kitűnő vas-, kalcium-, kálium-, magnézium- és cinkforrás. Magas fehérjetartalma jól hasznosul, ami hőkezeléssel fokozható vagy puffasztott formájában sütemények, kásák dúsítására alkalmas.

Teljes kiőrlésű gabonák egy év alatt nem ajánlott, mert akadályozzák bizonyos ásványi anyagok és vitaminok felszívódását, kivéve a babáknak készült termékeket, így később ezzel is jelentkezem, hisz lassan az is a Lotti tányérjára kerül. 🙂

Csak info és nem ajánlás. Nekem bevált, nem kell neked is ezt követned pontosan. Csak egy iránytű